Monday, February 8, 2010

BAHAYA KATA

Setiap peristiwa yang berlaku dalam hidup kita sebenarnya banyak berpunca daripada kata2 dan niat di dalam hati kita. Percaya atau tidak?

Sesetengah daripada kita terlupa bahawa setiap kata2 yang baik dan buruk yang keluar daripada bibir adalah suatu DOA yang mujarab. Saya amat begitu yakin bahawa keluarga yang berjaya lahir daripada sikap ibubapa yang beriman dan sentiasa merendah diri.

Saya mempunyai beberapa buah keluarga terdekat yang boleh dijadikan sebagai role-model. salah sebuah keluarga ni dikatakan agak hebat kerana kesemua anak2 beliau menjadi orang2 yang sangat berjaya. Hampir kesemua anak beliau lulusan universiti yang mempunyai ijazah, sarjana dan phd. Anak beliau yang hampir 10 orang terdiri daripada beberapa orang pensyarah universiti, guru, hakim dan lain2 lagi. Saya perhatikan ibubapanya orang yang kuat beriman, ibunya hanya sentiasa tersenyum dan merendah diri. Bukan seorang yang kuat mengata, menyibuk tepi kain, menyampaikan berita2 sensasi dan jauh sekali menabur fitnah.

Saya yakin Allah akan memilih orang yang hebat untuk memberi ganjaran yang hebat. Bukannya hebat pada pandangan manusia namun hebat pada pandangan Allah. Saya yakin doa yang tidak putus2 dan sentiasa mencari keredhaan Allah adalah kunci utama kejayaan beliau.

Sebaliknya, saya juga perhatikan ada sebuah keluarga yang mana ibunya seorang yang suka mengata, menyibuk hal orang, gemar bergosip dan menyebarkan fitnah sedangkan suaminya seorang yang educated. Saya lihat anak2nya kurang berjaya, kalau ada pun mempunyai kelulusan hanya setakat diploma. Keluarga beliau pun porak peranda mungkin disebabkan sikap ibu beliau yang suka bersorak dan menjadi batu api tatkala orang lain menghadapi masalah. Nauzubillah.

Saya jadikan kisah2 ini sebagai iktibar. pilih yang mana satu arah hidup kita. sikap kita hari ini menentukan hari esok. Kata2 kita hari adalah doa untuk hari esok. Niat kita pada hari ini adalah gambaran hari esok. Mungkin pahit untuk membuang segala tabiat buruk diri pada hari ini, namun kemanisannya pada esok hari akan berkekalan hingga ke syurga..Insyaallah

No comments: